Alles over de euro 6 diesel in Duitsland
De luchtkwaliteit in Europa verslechtert. Dit is natuurlijk geen goed nieuws! Om ervoor te zorgen dat de situatie niet nog slechter wordt en om de luchtkwaliteit te verbeteren, gelden er sinds 1992 emissienormen voor nieuwe auto’s, welke opgelegd worden door de Europese Unie. Alle nieuw geproduceerde auto’s moeten voldoen aan deze normen en mogen niet meer dan een bepaalde hoeveelheid uitlaatgassen uitstoten. Omdat dieselauto’s schadelijker en vervuilender voor het milieu zijn dan benzineauto’s, gelden er voor dit type auto andere regels. Met de inwerkingtreding van de euro 6 norm of de euronorm 6 in 2015, werden vooral de regels voor dieselauto’s behoorlijk aangescherpt. Wat dit inhoudt en wat de gevolgen hiervan zijn voor de toekomst van dieselwagens, leest u in dit artikel.
Wat betekent euro 6 diesel?
Met de euro 6 norm voor diesels, zijn de emissienormen voor diesels nog scherper geworden en moet de uitstoot van verschillende uitlaatgassen, waaronder NOx (stikstofoxiden), CO (koolmonoxide), HC (hydrocarbons) en PM (fijn stof) nog meer gereduceerd worden. De euronorm 6 is verplicht vanaf september 2015 voor diesels die sinds die periode zijn verkocht. Vooral het terugdringen van stikstofoxiden is nog niet naar verwachting gelukt, omdat mogelijk emissies in de praktijk hoger uitvallen dan tijdens testen het geval is.
Wat is euro 6 diesel?
Om nog harder te werken aan het reduceren van de uitlaat van stikstofoxiden is er in 2017 zelfs een euro 6d norm verplicht gesteld, waarbij de uitstoot niet alleen tijdens testen, maar ook in de praktijk getest wordt. De uitstoot mag hierbij maximaal 2,1 maal hoger zijn dan de norm op de rollenbank. De regelgeving wordt vanaf januari 2020 nóg strenger, maar vooralsnog is dit de geldende norm. Naar verwachting wordt deze nieuwe regelgeving met betrekking tot lage emissiezones en euronormen geen ‘euro 7 norm’, maar zal dit meer de kant op gaan van een dieselverbod in Duitsland.
Wat zijn de euronorm 6 vereisten?
Bij de euro 6 norm diesel wordt niet alleen de hoeveelheid deeltjes NOx (stikstofoxiden) in de uitlaatgassen van een diesel gecontroleerd, maar wordt ook de grootte van die deeltjes gemeten met strengere meetmethoden dan voorheen. Ook zijn de marges waaraan de productie moet voldoen gewijzigd en moet het mogelijk zijn om via een interface voertuiggegevens te lezen. Tenslotte moet er ook een wettelijk vastgestelde minimum hoeveelheid informatie beschikbaar zijn voor derden, om te controleren of het voertuig daadwerkelijk aan alle eisen voldoet.
Is mijn wagen een diesel euro 6?
In de onderstaande tabel vindt u een overzicht dat u kan helpen om te bepalen welke euroklasse uw auto heeft. Let op: de onderstaande tabel is niet bindend, maar kan wel helpend zijn om de vraag ‘Welke euronorm heeft mijn auto of wagen?’ te kunnen beantwoorden.
Aan welke euronorm voldoet mijn auto?
Emissienormen/euronormen | Toegepast op nieuwe goedkeuringen voor personenauto’s van: | Toegepast op de meest nieuwe registraties van: |
Euro 1 norm | 1 juli 1992 | 31 december 1991 |
Euro 2 norm | 1 januari 1996 | 1 januari 1997 |
Euro 3 norm | 1 januari 2000 | 1 januari 2001 |
Euro 4 norm | 1 januari 2005 | 1 januari 2006 |
Euro 5 norm | 1 september 2009 | 1 januari 2011 |
Euro 6 norm | 1 september 2014 | 1 september 2015 |
Het dieselverbod in Duitse steden
In steeds meer Duitse steden is er sprake van een verbod voor dieselauto’s die niet voldoen aan de euro 6 uitstootnorm (we kunnen hier spreken van de zogenaamde lage emissiezones). In de stad Hamburg is dit al ingevoerd, maar begin 2019 volgen ook andere Duitse steden, zoals Frankfurt, Stuttgart, Berlijn, Essen, Bonn, Keulen (waar zelfs al een dieselverbod geldt: de milieuzone van Keulen), Düsseldorf, Mainz, Mannheim en München. En niet alleen de steden moeten er aan geloven, maar ook sommige snelwegen die onderdeel zijn van de Duitse autobahn, zoals de E40 die dwars door de grote stad Essen loopt en hiermee bijdraagt aan een slechte luchtkwaliteit in de stad, zou wel eens een snelweg kunnen zijn waar niet alle voertuigen meer welkom zijn. Verschillende steden zijn geïnteresseerd in de maatregel, maar de norm wordt ook regelmatig wettelijk opgelegd wegens klachten van de milieuvereniging Deutsche Umwelthilfe (DUH). Er is dus wel degelijk sprake van een steeds serieuzer dieselverbod in Duitsland. Heeft u al een milieusticker Duitsland? Dan bestaat de mogelijkheid dat deze dus niet meer “groen” is.
De blauwe sticker
In veel Duitse steden vindt u al ‘umweltzones’: Duitse milieuzones waar alleen auto’s met een bepaalde sticker doorheen mogen rijden. Deze stickers worden aangevraagd op basis van het kenteken van een auto en kunnen dus niet uitgewisseld of geleend worden. De stickers geven aan welke auto’s wel en welke auto’s niet schadelijk zijn voor het milieu en op die manier wordt er hard gewerkt aan een betere luchtkwaliteit in de Duitse steden. Het plan is om een zogenaamde blauwe zone in te stellen met een blauw vignet voor euro-6-auto’s, om zo te voorkomen dat dieselwagens die niet voldoen aan de norm, de zone niet in mogen rijden. Er zijn zelfs plannen voor twee blauwe milieustickers: een lichtblauwe sticker voor euro 5 dieselvoertuigen met een ingebouwd roetfilter én een donkerblauwe sticker voor de nieuwste euro 6 en 6d dieselwagens. Maar of dit er daadwerkelijk komt, is nog maar de vraag, omdat het ook zo kan zijn dat diesels in de toekomst volledig geweerd worden uit de grote steden. Wilt u meer weten over umweltzones in Duitsland? Klik dan op de link umweltzone.
Een dieselauto ombouwen
Het is mogelijk om uw dieselauto om te laten bouwen om de uitstoot van uw auto te reduceren. Er zijn een aantal opties mogelijk, waaronder het laten ombouwen van uw euro 5 norm diesel naar een euro 6 dieselauto. De vraag is of u dit iets oplevert, omdat er ook voor de euro 6 dieselwagens almaar strengere controles komen. De toekomst van diesel in België staat er niet goed voor. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat diesel verdwijnt. Daarnaast is er bij gecertificeerde garages een installatie voor nabehandeling van het uitlaatgas van diesels ontwikkeld dat achteraf gemonteerd kan worden. Hierdoor kan de uitstoot van NOx behoorlijk gereduceerd worden. Deze installaties zijn echter nog niet in productie genomen en dus ook nog niet op de markt gebracht.
Met een diesel euro 6 naar Duitsland rijden
Gaat u autorijden in Duitsland? Wat voor type wagen u ook rijdt, u bent verplicht om een milieusticker aan te schaffen. Dit kan heel gemakkelijk via milieustickervoorduitsland.be. U hebt uw milieusticker dan zeer snel in huis. Met deze sticker laat u zien hoe schadelijk uw auto is voor het milieu en weet u meteen of u met uw wagen toegang hebt tot de Duitse steden. Hebt u geen sticker besteld? Dan riskeert u een behoorlijke boete. Heeft u met uw (diesel)auto vrijwel geen toegang tot de Duitse steden? Dan kunt u er altijd voor kiezen om uw auto te parkeren op een P+R buiten de stad en met het openbaar vervoer verder te reizen. Ga uw milieusticker dus snel online bestellen!