Alles wat je moet weten over het dieselverbod
Het dieselverbod in Duitsland
Om rijbeperkingen te voorkomen heeft de federale overheid een aantal met maatregelen ingevoerd op 2 oktober 2018. Deze maatregelen omvat hardware-upgrades, software-updates en wijzigingen in het wagenpark. Om vooruitgang te boeken moeten de aangekondigde licentievereisten voor retrofitting zo snel mogelijk gemaakt worden.
Controle rijverboden
In Hamburg voert de politie steekproeven uit op het onderzoek van voertuigdocumenten. Dit wordt waarschijnlijk in de andere steden ook zo afgehandeld, maar er is nog niet echt een overeenstemming.
Uitzonderingen rijverbod
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Om ervoor te zorgen dat het regionale dieselverbod in overeenstemming is met het evenredigheidsbeginsel zoals vastgesteld door de federale administratieve rechtbank, moet er altijd worden nagegaan aan wie een afwijking van dit verbod moet worden verleend. Daarom zal de ADAC Regionalclub voor elk Diesel-rijverbod verduidelijken of de specificaties door de federale administratieve rechtbank worden nageleefd.
Er zullen uitzonderingen zijn voor bewoners, zwaar gehandicapten of handelaars. Deze uitzonderingen kunnen worden toegekend door een extra teken of een algemene bestelling. Ook uitzonderingen volgens de federale verordening inzake immissiecontrole moeten worden overwogen.
De inwoners die een uitzondering buiten deze doeleinden nodig heeft, kan contact opnemen met de betreffende verkeersautoriteit van de getroffen gemeente om een ontheffing aan te vragen.
Welke auto’s vallen niet onder het dieselverbod?
Wanneer je wilt doorrijden naar stedelijke milieuzones waar nieuwe rijverboden dreigen, raden wij je aan een dieselauto te kiezen met de nieuwe emissienorm Euro 6. Als het gewenste model niet wordt aangeboden in de Euro 6 norm, is het verstandig om nog even te wachten met het aanschaffen van een nieuwe dieselauto. Er bestaat namelijk een risico dat je op middellange termijn niet meer in alle binnensteden mag rijden vanwege overmatige stikstofdioxide-emissies met gebruikte of momenteel nieuw geregistreerde dieselvoertuigen van de emissienorm Euro 6a tot Euro 6c.
Welke voertuigen vallen wel onder het dieselverbod?
De rijverboden zijn voor oudere diesels die niet voldoen aan de Euro-6 norm. Als eerste stonden de auto’s met de emissienormen 1 t/m 4 in de schijnwerpers. Dit komt
doordat de rechters van de federale administratieve rechtbank in Leipzig hadden besloten dat Euro-5-diesels vanaf september 2019 pas een rijverbod zouden krijgen.
Eind december 2018 presenteerde Transportminister, Andreas Scheuer, de technische voorschriften en randvoorwaarden voor de hardware-retrofitsystemen. Ze bepalen dat een Euro-4 of euro-5 diesel na de conversie niet hoger mag zijn dan 270 mg NOx per kilometer en dat de uitbreidingsset moet werken bij een temperatuur van -7 graden.
Kan je vandaag al retrofitten?
Er zijn nog geen goedgekeurde retrofitsystemen voor het verminderen van Nox-emissies beschikbaar. De retrosystemen die door de ADAC zijn getest waren prototypen en de omgebouwde voertuigen werden met speciale toestemming van een regionale raad geëxploiteerd.
Milieusticker kopen
Heb je een milieusticker voor Duitsland nodig? Deze kan je kopen via deze site.