Hardrijders in Duitsland aangepakt met de actibump

Naast het gebruik van flitspalen in Duitsland wordt er een andere maatregel toegepast tegen bestuurders die te hard rijden: de Actibump. Deze ijzeren plaat zakt een stukje de grond in wanneer een snelheidsovertreder eroverheen rijdt.

 

Het ontwerp bestaat uit een stalen plaat die men in het wegdek monteert. Vervolgens wordt daar een sensor bovenop geplaatst die een snelheidsovertreder gemakkelijk kan herkennen. Wanneer de bestuurder gescand is, zakt de plaat 6 centimeter in de grond. Door de confrontatie met een Actibump krijgt het voertuig een flinke klap, die de bestuurder moet confronteren met zijn rijgedrag.

 

Edeva

Het mechanisme is bedacht door de Zweedse organisatie Edeva. Dit bedrijf houdt zich bezig met het ontwikkelen van technologieën in de infrastructuur. Op dit moment zijn de meeste Antibumps in Zweden zelf geplaatst, maar net als Duitsland beginnen veel andere landen deze ook toe te passen op hun wegen.

 

Uitzonderingen 

Zo’n Actibump roept natuurlijk vragen op over hulpdiensten die soms te hard moeten rijden om snel ter plaatse te kunnen zijn bij een ongeval. Hier is gelukkig een oplossing voor bedacht. Hulpverleners zijn uitgerust met een apparaat dat voorkomt dat het voertuig gescand kan worden. Hierdoor kunnen zij wel gewoon met hoge snelheid over de drempel rijden.

 

Gevaren 

Naast het feit dat deze snelheidsmaatregel goed werkt en het hardrijden in veel gebieden heeft teruggebracht, is het goed om te weten dat deze drempel risico’s met zich meebrengt. Wanneer u met een voertuig rijdt dat erg dicht op de grond is gemonteerd, kan dit wellicht bumperschadeschade met zich meebrengen wanneer u over een Actibump rijdt die zich verzakt in de grond. Motoren kunnen ook een flinke klap verwachten. Deze tweewielers kunnen gelukkig een Actibump met gemak omzeilen, aangezien het niet de gehele weg bekleed.

Tevens wordt er wel een speciaal waarschuwingsbord geplaatst die aankaart dat er een Actibump in de weg is geplaatst, zodat bestuurders rekening kunnen houden met hun snelheid.

 

Invloed

Duitsland is niet de eerste geweest die de drempel heeft geïntroduceerd. In Kopenhagen hebben ze al menig succes ervaren met de Actibump. In een aantal 30 kilometerzones zijn de hardrijders van 75 procent naar 21 procent teruggebracht. Naast Duitsland, wordt er in Groot-Brittannië, Tsjechië en zelfs Australië in een aantal gemeenten gebruik gemaakt van de Actibump. Voor zover duidelijk is hebben ze in Nederland nog niet besloten om de drempel te gebruiken.

Volgens Edeva ligt het grootste voordeel in het feit dat de Actibump het verkeer niet stopt of vertraagt, zoals een normale verkeersdrempel doet. Wanneer de toegestane snelheid door het verkeer wordt toegepast kan iedereen gewoon doorrijden, veilig en efficiënt dus.

BESTEL NU DIRECT DE MILIEUSTICKER VOOR DUITSLAND
0

Je winkelwagen